Ledningsprocesser
Effektivt arbete kräver effektiva processer för
ledning, styrning, kommunikation och uppföljning.
Väl fungerande ledningsprocesser är nyckeln till en framgångsrik och effektiv organisation.
Men om ledningsprocesserna inte grundar sig på ett gediget strategiskt arbete uppstår lätt oklarheter och ineffektivitet i ledningsgruppen.
Det resulterar inte bara i sämre styrning, utan kan också leda till missnöje och sämre samverkan i organisationen.
Ineffektivitet syns sällan men har stor påverkan på hur organisationen fungerar. Ofta ”tror” och ”baser man beslut” på ”känslor” och ”logik”. När man verkligen mäter produktivitet och effektivitet så visar det sig ofta det verkliga värdet skilja sig mycket från det uppskattade.
Vad är en ledningsprocess?
En organisations ledningsprocesser definierar riktningen och förutsättningarna för dess övriga processer. Några exempel på viktiga ledningsprocesser är organisationens strategi och mål, KPI:er och uppföljning, samt budgetering och affärsutveckling. Man brukar även räkna uppföljning och styrning av den dagliga verksamheten som ledningsprocesser.

Vilka är de vanligaste problemen inom verksamhetsstyrning?
När det inte finns någon strategisk plan för hur ledningsgruppsarbetet ska gå till är det vanligt att det får en rad problematiska effekter:
- Ledningsgruppen lägger för mycket tid på att hantera operativa frågeställningar i relation till tiden som läggs på långsiktigt strategiskt arbete.
- Ledningsgruppsmötena blir stressiga och splittrade, och det blir svårt att avgöra vad som är viktigast.
- Det blir otydligt för övriga i organisationen vad ledningsgruppen faktiskt gör, vilket kan leda till missnöje.
- Ledningsgruppsmötena fylls av långa diskussioner och medlemmarna har svårt att komma överens.
- Det blir svårt att bryta ner den strategiska inriktningen och implementera den i verksamheten.

Arbetet med ledningsprocesser anpassas efter varje företags unika förutsättningar
Exempel på vad som ingår i ledningsprocesser
